شناسه خبر: 13570 منتشر شده در مورخ: 1397/3/29 ساعت: 09:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 29 خرداد 1397

روزنامه سه شنبه 29 خرداد 1397

افزایش حقوق، نیازمند صدورِ احکامِ جدید است - راه اندازی سامانه اعلام گویای ایستگاههای اتوبوس برای نابینایان تا پایان سال - دستگاههای کوچک کننده بینی اثربخش نیست - سیری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی «سه گاه» - چالشها و جنجالها درباره حق پخش بازیهای جام جهانی از رسانه ملی - تیم ملی پارا دو و میدانی معلولین به تونس اعزام شد - جنایتی که پس از تصادف رقم خورد

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 29 خرداد 1397

5 شوال 1439

19 جون 2018

سال بیست و دوم شماره 5878

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

افزایش حقوق، نیازمند صدورِ احکامِ جدید است 2

راه اندازی سامانه اعلام گویای ایستگاههای اتوبوس برای نابینایان تا پایان سال 3

دستگاههای کوچک کننده بینی اثربخش نیست 8

سیری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی «سه گاه» 10

چالشها و جنجالها درباره حق پخش بازیهای جام جهانی از رسانه ملی 13

تیم ملی پارا دو و میدانی معلولین به تونس اعزام شد 17

جنایتی که پس از تصادف رقم خورد

 

.............سیاسی

* افزایش حقوق، نیازمند صدورِ احکامِ جدید است. محمدباقر نوبخت در آخرین توئیت خود نوشت: بر اساس توافق سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل، اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان با احتساب افزایش مصوب سال ۹۷، تأمین و تخصیص یافته است. اما واریز حقوق بجز تأمین بودجه، نیازمند صدور احکام حقوقی جدید از جانب دستگاههاست.

* روزنامه اعتماد نوشت: شنیده ها حاکی از آن است که سرتیپ حسین دهقان، مشاور صنایع دفاعی فرمانده کل قوا، چهره  نظامی دولت یازدهم با سودای ریاست جمهوری است.

* محمدرضا تاجیک، فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: ما تنها کشوری هستیم که مرگ بر آمریکا میگوییم، بیشترین نخبه را هم به آمریکا میفرستیم.

* ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۷ میلیون و ٦٠٠ هزار ثبت نام سکه داشتیم که ۵۰ نفر، ۵ درصد این سکه ها را در اختیار دارند و هر سکه یک میلیون سود دارد.

...........گفتگوی ویژه

* راه اندازی سامانه اعلام گویای ایستگاههای اتوبوس برای نابینایان تا پایان سال: حمل و نقل معلولان، موضوعی است که همیشه در سبد مشکلات این دسته از شهروندان ردیف خودش را پیدا کرده و دائماً، محل مباحث و مناقشات زیادی قرار گرفته است. این موضوع مخصوصاً از سال ۹۲ و با افتتاح سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان از سوی شهرداری، وارد فاز تازه ای شد. قرار شد با افتتاح این سامانه، جانبازان و معلولان ضمن ثبت نام، از تسهیلات حمل و نقل که عبارت از در اختیار گذاشتن خودرو از سوی سامانه جهت جا به جایی معلولان است، بهره مند شوند. با وجود گذشت بیش از ۴ سال از افتتاح این سامانه، هنوز با تماسهای برخی معلولان مواجهیم که از شیوه ارائه خدمات این سامانه انتقاد میکنند؛ از جمله گروههای معلول منتقد، نابینایان هستند که معتقدند این سامانه به معلولان غیر نابینا در ارائه تسهیلات حمل و نقل، اهمیت بیشتری میدهد. این انتقاد و برخی اعتراضات دیگر گروههای معلولان، بهانه ای به دستمان داد تا با پیمان سنندجی، رئیس شرکت واحد اتوبوسرانی و رئیس سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان گفتگو کنیم. در این گفتگو، سنندجی به موارد ضعف و قوت ارائه تسهیلات حمل و نقل به معلولان و همچنین تسهیلات جدید شرکت متبوعش به نابینایان اشاره میکند. این گفتگو را در ادامه میخوانید: راه اندازی سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، اتفاق مثبتی در بحث ارائه تسهیلات جا به جایی به این شهروندان از سوی شهرداری بود. با وجودی که به نظر میرسید این سامانه موفق به جا به جایی درصد زیادی از معلولان پایتخت شود، اعتراضات و انتقادات زیادی از سوی گروههای مختلف معلولان نسبت به خدمات این سامانه مطرح شده است؛ از جمله محدودیت در اختصاص خودرو به برخی گروههای معلولیتی مثل نابینایان. چرا با گذشت بیش از ۴ سال از افتتاح این سامانه، هنوز با اعتراضات معلولان مواجهیم؟ زمانی که ما اقدام به راه اندازی این سامانه کردیم، به دنبال ارائه تسهیلات جا به جایی و حمل و نقل شهری به جانبازان عزیز و همچنین معلولان بودیم تا با امکاناتی که در اختیار داریم بتوانیم به نحو احسن از عهده این کار برآییم؛ اما در ادامه راه با برخی مشکلات مواجه شدیم که مهمترین آنها، کمبود خودرو بود. ما کارمان را با ۶۰ خودرو شروع کردیم؛ البته که این تعداد خودرو نمیتوانست جوابگوی نیاز معلولان باشد. ظاهراً بنا بر این بوده که هر سال شما ۲۰ درصد به ناوگان خودروهای ویژه معلولان اضافه کنید، اما طبق اظهارات خودتان بعد از این چند سال هنوز با ۶۰ خودرو خدمات رسانی میکنید. آیا بحث افزایش خودرو به طور کلی مسکوت گذاشته شد؟ قطعاً این موضوع مسکوت گذاشته نشده و همچنان در دستور کار ما قرار دارد. همان طور که شما اشاره کردید، قرار بود ما هر سال ۲۰ درصد افزایش خودرو داشته باشیم تا مشکل محدودیت خودرو را به حد اقل برسانیم، اما این موضوع فعلاً محقق نشده است. قرار بود سازمان بهزیستی تعدادی خودرو در اختیار ما قرار دهد؛ حتی صحبتهای اولیه را انجام داده بودیم که این تعداد خودرو را داشته باشیم، اما هنوز خبری از خودروهای بهزیستی نیست و ما همچنان با ناوگان محدودمان خدمات رسانی میکنیم. قرار بود سازمان چه تعداد خودرو در اختیارتان بگذارد؟ فکر میکنم ۶۰ خودرو ون قرار بود به ما بدهند. آیا خودروهایی که در حال حاضر جزو ناوگان شما هستند، استانداردهای لازم برای سوار شدن معلولان، مخصوصاً معلولان جسمی-حرکتی را دارند؟ بله! این خودروها کاملاً استاندارد و مجهز به تجهیزاتی مثل رمپ مخصوص برای معلولانی که از ویلچر استفاده میکنند، هستند. اگرچه شما به محدودیت خودرو اشاره کردید، اما از جمله گروههای معلولیتی که به خدمات این سامانه اعتراض میکنند، نابینایان هستند. این دسته از شهروندان معتقدند سامانه، معلولان غیر نابینا را در اولویت قرار داده است. اساساً اولویت بندی شما بر چه معیارهایی استوار است؟ ما معلولان غیر نابینا را با نگاهی تبعیض آمیز در اولویت قرار نداده ایم. قبلاً هم گفتم که ناوگانمان محدود است و با توجه به شرایط جانبازان و معلولان جسمی-حرکتی –مخصوصاً ویلچری- که امکان تردد برایشان کمتر است، مجبوریم بخش زیادی از خدماتمان را به این دسته از معلولان اختصاص دهیم. من به مشکلات تردد نابینایان واقفم، اتفاقاً هدف این بود که با در اختیار داشتن خودروهایی که بهزیستی به ما وعده داده بود، بخش قابل توجهی از نیاز نابینایان در بحث حمل و نقل را فراهم کنیم، اما همان طور که گفتم این مهم محقق نشده است. بنا بر این شهروندان نابینا که برای ما بسیار عزیز هستند، فکر نکنند ما بین آنها و دیگر معلولان تبعیض قائلیم. حقیقتاً ما خودرو کم داریم و شرمنده دوستان نابینا هستیم که کمتر به آنها خدمات رسانی میکنیم. ظاهراً سازمان تاکسیرانی در نظر دارد برای نابینایان در همین بحث حمل و نقل خدماتی ارائه دهد، اما من از چند و چون آن بی خبرم. ادامه دارد...

  

 

.......بهداشت و سلامت

* دستگاههای کوچک کننده بینی اثربخش نیست: معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: مدارک و مستندات معتبری در مورد کارایی دستگاههای کوچک کننده بینی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ میشوند، در دست نیست. این دستگاه که برای کوچک کردن و فرم دادن بینیهای گوشتی و غضروفی از طریق اعمال ویبره و حرارت مورد استفاده قرار میگیرد، در کمیته مصداق تجهیزات پزشکی، به لحاظ عملکردی مورد تأیید وزارت بهداشت قرار نگرفت.

* مراقب "گوش شناگر" باشید: یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه چند عامل در بروز عفونت خارجی گوش مؤثر است، گفت: رطوبت و خیس شدن کانال گوش یکی از عوامل برو