مهمترین خبرها

  • سفری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی «شور»: «بخش دوم» + صوت
    آهنگ و درنگ
    برخلاف برخی دیگر از دستگاهها (نظیر نوا، سهگاه و چهارگاه) که همنام مقامهای موسیقی قدیم ایران هستند و از آنها نشئت گرفته اند، شور جزو مقامهای اصلی موسیقی قدیم ایران نبوده است.
  • هنرمندان نابینا معلم موسیقی شان را از دست دادند
    محمد صدقی گفتار معروف به استاد احمدزاده، استاد با سابقه موسیقی درگذشت.
  • سفری در میان دستگاههای موسیقی ایرانی: «شور»
    دستگاه شور مهمترین دستگاه موسیقی ایرانی دانسته میشود و به آن «مادر همه دستگاهها» گفته میشود، زیرا ۵ آواز از شور منشعب شده اند و حتی در دستگاههای دیگر نظیر نوا و سهگاه نیز تأثیر شور مشهود است.
  • ممنوعیت‌های عملی یا سخت‌گیری‌های ایده‌آلیستی
    مجید سرایی در شرق نوشت: سایت خبری موسیقی ما، امسال هم جشن سالانه خود را برگزار کرد؛ جشنی که بدون حواشی نبود. در باب کم‌وکیف برگزاری این جشن مطالب مختلفی هم در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و هم در شبکه‌های مجازی از سوی منتقدان نوشته شد.
  • امیر جاهد، سراینده امان از این دل
    محمدعلی امیرجاهد زاده ۱۲۷۵ در تهران شاعر و تصنیفساز بود. اشعارش بیشتر مضامین میهنی، اجتماعی، عشقی، سیاسی و فلسفی داشت. وی بیش از یکصد سرود و تصنیف ساخته است و دو جلد کتاب دارد که جلد اول آن دیوان امیرجاهد در سال ۱۳۳۳ با نت آهنگهایش به چاپ رسیده است و جلد دوم آن نیز در مرداد ۱۳۴۹ چاپ و انتشار یافت.
  • عارف، آزادیخواهی خانه بر دوش + صوت
    در دو شماره پیشین، احوال و آثار عارف قزوینی، شاعر و تصنیفساز نام آشنای ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم.
  • عارف قزوینی آزادیخواهی خانه به دوش
    آنچه که این روزها نبودش به شکل قابل توجهی در موسیقی با کلام ایرانی درک میشود، نبود تصانیفی است که از زبان مردم و برای مردم سروده شده باشد.
  • شیدا، تصنیف سازی در میان مردم
    شاید بتوان آغازگر مسیر تصنیفسازی به شیوه امروزی در ایران را «علی اکبر شیدا» به حساب آورد. او از نخستین تصنیف سازانی بود که این فرم موسیقایی را به میان مردم آورد.
  • «نگاهی هم به ما بیندازند»+فیلم
    دست‌هایش کمانچه می‌نوازد و ویولن؛ اما چشم‌هایش نمی‌بیند. چند سالی می‌شود که با چند نابینا دیگر گروه موسیقی تشکیل داده‌اند اما از کم توجهی‌ها به این گروه دم می‌زند و می‌گوید: کاش نگاهی هم به ما بیاندازند. ما موسیقی زیر زمینی کار نمی‌کنیم؛ کار هنری انجام می‌دهیم.
  • موسیقی اهل ماتم: «بخش پایانی»
    در بررسی انواع موسیقیهای ویژه محرم به تعزیه که تلفیقی از نمایش و موسیقی است، رسیدیم. در تعزیه موسیقی به دو بخش مجزا و مستقل تقسیم می شود.

آخرین اخبار

آرشیو