کد خبر: 17025
روزنامه یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است - راهی جز مقاومت نداریم - میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا (بخش چهارم) - داروخانه هستید یا مرکز عرضه لوازم آرایشی؟ - لورکا، جاویدان در قلب اسپانیا - دیدار مدرسین بین المللی کلاسبندی نابینایان با خسرویوفا - اعدام برای قاتلی که پول دیه نداشت

روزنامه ایران سپید

یکشنبه 15 اردیبهشت 1398

29 شعبان 1440

5 می 2019

سال بیست و سوم شماره 6127

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است 2

راهی جز مقاومت نداریم 4

میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا (بخش چهارم) 6

داروخانه هستید یا مرکز عرضه لوازم آرایشی؟ 11

لورکا، جاویدان در قلب  اسپانیا 13

دیدار مدرسین بین المللی کلاسبندی نابینایان با خسرویوفا 16

اعدام برای قاتلی که پول دیه نداشت 18

 

..........ضیافت نور

* ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است: کم کم پای در ماهی میگذاریم که ابتدایش رحمت و میانه اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است. آری، ماه رمضان، ماه ضیافت نور، ماهی که در آن سرنوشت یک ساله رقم خواهد خورد. ماه قرآن و بخشش است، ماهی که با خواندن یک آیه از کلام حق ثواب ختم کل قرآن را در کارنامه زندگی ثبت میکنیم. ماه میهمانی خدا که دارای برکت، رحمت و آمرزش برای بندگان مؤمن است. این ماه در نزد پروردگار عالم برترین ماه، روز و شبهایش بالاترین و ساعتهایش برترین ساعت به حساب میآید. پس باید از ثانیه ثانیه این روزها برای پر کردن توشه آخرتمان استفاده کنیم. در ستون ضیافت نور بخشهای مختلفی را برای خوانندگان در نظر گرفتیم تا در این روزها بتوانیم اطلاعاتی مفید از این ماه و حال و هوایش برایتان درج کنیم. احتمالاً برایتان جالب باشد که تمام کتب بزرگ آسمانی مانند قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده اند. امام صادق (ع) در این باره میفرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم (ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شده است.» روزه داری در این ماه هم از نظر دینی و هم علمی تأیید شده است؛ به طوری که حضرت علی (ع) در این خصوص میفرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زکات و حدیث در روزه داری روزه های واجب رمضان برای آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگان و فروتنی جانهایشان و خضوع دلهایشان حفظ میکند. امروزه در علم پزشکی و از نظر بهداشت و تندرستی نیز در جای خود ثابت شده که روزه داری تأثیرهای فراوانی بر سلامت جسم و بدن دارد. حال که درهای خانه خدا بر روی مؤمنان باز شده، بیایید از این مهمانی بهترین را در توشه آخرت ذخیره کنیم.

 ............سیاسی

* راهی جز مقاومت نداریم.  رئیس جمهوری در آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم با بیان اینکه معلم از مرزهای فرهنگ و اخلاق کشور محافظت میکند، گفت: اجر و قرب معلم با هیچ وسیله مادی قابل جبران نیست. وی با تأکید بر اینکه امروز دعواها و فحاشیهای داخلی نباید خریدار داشته باشد، گفت: راهی جز مقاومت و اتحاد و امید به آینده نداریم. جنگ امروز آمریکا جنگ با امید است.

* موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تأمین شود، جمهوری اسلامی ایران بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تأمین و ترانزیت انرژی جهان تأکید دارد.

* تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اقدامات آمریکا علیه کشورمان را غیر قانونی و خلاف تعهدات بین المللی واشنگتن دانست و گفت: به این اقدامات توجه داریم و در زمان مناسب عکس العمل مناسب نشان خواهیم داد.

* علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است: در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا به مصلحت نیست. در این شرایط که ما تحت فشار هستیم اگر پیش قدم بشویم به صلاح نیست، چون ممکن است حاکی از ضعف و ذلت ما تلقی شود و آثار بدی خواهد داشت. وی همچنین میگوید: عربستان و امارات توان جبران نفت ایران را ندارند. هرچند تحریم نفتی ایران میتواند به درآمدهای ما آسیب بزند.

* بر اساس آمار گمرک ایران، در دوازده ماه سال گذشته، مجموع مبادلات تجاری ایران و آمریکا به ۱۸۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال پیش از آن ۳۸ درصد کاهش داشته است. ایران در سال گذشته ۱۵۰۲ تن کالا به ارزش بیش از ۴۵ میلیون دلار به آمریکا صادر کرده است. در حالی که صادرات ایران در سال ۱۳۹۶، ۳۵۵۰ تن به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار بود.

.........میزگرد ویژه

* میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا (بخش چهارم): (ادامه میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا، با موضوع متدها و تکنیکهای آموزش دانشآموزان استثنایی)

فلاحی: خب من یک برادر شوهر نابینا داشتم. البته وقتی من استخدام شدم، او دانشجو بود. اما از نزدیک ضعفهای او را میدیدم و ریشه یابی میکردم که از کجا این ضعفها میآیند. نهایتاً به این میرسیدم که او به این علت که در بزرگسالی شروع به تحصیل کرده و در دوران کودکی مدام در آغوش پدر بود، طبیعتاً این تغییر شکل زندگی برایش سخت بود. با مشاهده ضعفهای او، به این میرسیدم که باید بچه هایم را در مدرسه به گونه ای تربیت کنم که این ضعفها را نداشته باشند. کریمی: خب شما واقعاً به طور ملموس همه موارد را درک میکردید. اما از صحبتهایم منحرف نشوم. آن ۹ حوزه که به ecc موسوم است را لازم میدانم تیتر وار توضیح دهم: مهارتهای جبرانی مثل بریلآموزی که فراتر از برنامه های درسی معمولیست و دانشآموز نابینا باید حتماً آن را فرا بگیرد. جهتیابی و تحرک، آموزش و استفاده از فنآوریهای نوین؛ مثل نمایشگر بریل یا یادداشت بردار بریل که با وجود گرانی، همه بچه ها در مدرسه پرکینز آن را دارند و استفاده میکنند. مهارت استفاده از اوقات فراغت، آموزشهای حرفه ای که این مورد واقعاً بیش از دیگر موارد مغفول مانده است. آموزش شغلی، کارآییهای حسی، تعامل اجتماعی و مهارتهای تصمیمگیری. علیزاده: من شاگردان چند معلولیتی هم دارم؛ مثلاً در کلاس نهم، هم کم توان ذهنی، هم اوتیستیک و هم نابینا دارم. بنا بر این سعی میکنم با این بچه ها بسته به شرایطی که دارند، ارتباط گرمی برقرار کنم تا جایی که احساس کنند مواردی که نمی توانند با معلم بینایشان در میان بگذارند، با من مطرح کنند. قبلاً بعضی را حتی به خانه خودم میبردم تا با محیط بیرون از مدرسه هم ارتباط بگیرند. مثلاً یک بار به من گفتند که ما روش صحیح تکه کردن مرغ را هنگام صرف غذا نمیدانیم. من با مدیریت صحبت کردم و قرار شد یک روز با کمک یکی از معلمان بینا، روش درست تکه تکه کردن مرغ را سر کلاس به بچه ها یاد بدهیم. این آموزش از صد تاریخ و جغرافیا و ریاضی برای آن ها مفیدتر بود. کریمی: اساساً راهبردهایی که معلمان در مدرسه پرکینز و دانشگاههای بوستن به کار میبرند، سه راهبرد مهم آموزشی، رفتاری و ارتباطیست. این سه راهبرد مخصوص همه یاد گیرنده ها، از من و شما گرفته تا نابینا و ناشنوا و چند معلولیتیست. چارتهایی طراحی کرده اند که وقتی به عنوان معلم نگاه میکنی، میبینی واقعاً همه به برنامه های آن راهبردها احتیاج دارند. خانم فلاحی گفتند که به والدین تأکید میکردند فرزندانشان را با خود به سوپر مارکت ببرند. این در راستای همان توسعه مفاهیم است که به آن «یادگیری معنادار» میگویند. یادگیری معنادار یعنی بچه را در موقعیت انجام آن کار قرار دهی و به او توضیح دهی که مثلاً این کالا چیست و به چه چیزی معروف است و چه ویژگیهایی دارد. نه به این معنا که فقط تعریف کند من سوپر مارکت رفتم، حال آنکه اصلاً معنای رفتن به سوپر مارکت را نمیداند. مثل این است که من در فوتبال معنی آفساید را نمیدانم، اما مثل همه میگویم آفساید؛ بدون آنکه بدانم کجا و به چه علت آفساید شده. باز خانم فلاحی اشاره کرد که به والدین تأکید می کرد کفش را برای فرزندش از بیرون نخرد و او را همراه خود به فروشگاه ببرد تا خودش انتخاب کند. به این میگویند «یادگیری انتخاب». او باید انتخاب کند که سیب میخواهد یا پرتقال، قرمه سبزی می خواهد یا زرشک پلو؛ نه این که مقابلش بگذارند و بگویند همینی که هست. این یک اصل کلیست که کلاً همه ی معلمان چه در دانشگاه و چه در ارتباطات با هم رعایت میکنند. پس در ادامه توضیحات خانم علیزاده میگویم این یک استراتژی کلیست؛ یعنی الگوها چه در مورد کم توانان ذهنی یا چند معلولیتی یکیست؛ راهبردها یکیست، اما به تناسب تغییراتی میکند. مثلاً ممکن است یک معلم در مورد یک دانشآموز کم توان، به مهارتهای انتخاب بیشتر توجه کند تا او به شکلی بهتر یاد بگیرد. علیزاده: اتفاقاً نکته ای که شما مطرح کردید خیلی مهم و حساس است. مهارتهای مختلف در قالب یک استراتژی یکسان، باید به شکلی کاملاً هوشمند در مورد معلولیتهای مختلف تغییر کند تا خدای نکرده نتیجه معکوس ندهد. ما امسال دانشآموز چند معلولیتی داریم که واقعاً خود من این خطر را به جان نمیپذیرم که به او نزدیک شوم. کریمی: یکی از راهبردهای پرکینز این است که هر سال دوره های دستیار معلمان را برگزار میکند. مثلاً برای ۲۰۰ دانشآموز ۸۰۰ پرسنل استخدام میکند و قوانینی که وضع کرده، برای همه پرسنل اعم از معلم و دستیار معلمها مثل ما لازم الاجراست. مدیریت مدرسه به گونه ایست که انگار یک کشور را اداره میکند.

مشروح این میزگرد را در سایت ایران سپید بخوانید.

* گلواژه: برای جوانمردی و مروتی که به هر کس میکنی انتظار هیچ پاداشی نداشته باش. پیکاسو

..............بهداشت و سلامت

* داروخانه هستید یا مرکز عرضه لوازم آرایشی؟ وزیر بهداشت گفت: شیوه سنتی توزیع و عرضه دارو در شرایط امروز کشور شیوه کارآمدی نیست. بنا بر این نظام توزیع و عرضه دارو نیازمند تحول بنیادی است تا مبادا بیماری در این روزها، دغدغه دارو داشته باشد. سعید نمکی افزود: وقتی شرکتهای چند ملیتی از ایران رفتند، ما 25 درصد از داروی مورد نیازمان را با کمک آنها تولید میکردیم، اما امروز بدون آنها با پشتوانه داروسازان صنعتی و بخشهای تحقیق و توسعه خودمان 97 درصد از محصولات داخلی را با فرمهای پیچیده تر از آن زمان، تولید میکنیم. نخستین نقش من به عنوان وزیر بهداشت، دفاع از سلامت مردم و رساندن داروی سالم به آنهاست و دوم اینکه از کارخانه ها در استانها به طور واقعی حمایت کنیم و نگذاریم کارشناسی بی جهت داروی غیر استاندارد را تأیید کند تا مشکلی بر مشکلات مردم افزوده شود. نمکی تأکید کرد: نظام عرضه دارو در برخی داروخانه ها مناسب نیست؛ زیرا در برخی داروخانه ها، تکریم ارباب رجوع بی رنگ و حتی فراموش شده است و برخی از آنها به سمت توسعه موارد آرایشی بهداشتی رفته اند. مسئولان داروخانه ها باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی بهداشتی؟ چون متأسفانه سود در لوازم آرایشی بهداشتی است، قسمت داروخانه هر روز کوچکتر میشود. * فوائد ۲۰ دقیقه رکاب زدن: ۲۰ دقیقه رکاب زدن حتی با دوچرخه ثابت و سه نوبت در هفته، عواقب منفی دوران یائسگی را کاهش داده و باعث رفع اضافه وزن و بازیافت عضلات از دست رفته میشود. نتیجه دلخواه طی دو ماه حاصل میشود که در مجموع فقط هشت ساعت تمرین لازم خواهد بود. تحقیقات تأکید میکند که ورزش کردن بهتر از بیتحرکی است. از دو و نیم تا ۵ ساعت فعالیت فیزیکی با شدت متوسط یا از یک ساعت و ۲۵ دقیقه تا دو ساعت و نیم تمرین با شدت زیاد در هفته برای حفظ سلامتی کافی خواهد بود.

...........وادی شعر

* لورکا، جاویدان در قلب  اسپانیا.

فدریکو خسوس گارسیا لورکا  نقاش، نوازنده پیانو و آهنگساز (زاده ۵ ژوئن ۱۸۹۸، درگذشته ۱۹ اوت ۱۹۳۶) شاعر و نویسنده اسپانیایی در خانواده ای که پدر روستایی مرفهی بود و مادر زنی متشخص و درس خوانده به دنیا آمد. تا چهار سالگی نمیتوانست راه برود و به بازیهای کودکانه رغبتی نشان نمیداد. اما به شنیدن افسانه ها و قصه هایی که خدمتکاران و روستاییان میگفتند و ترانه هایی که کولیان میخواندند، شوقی عجیب داشت. عشق آتشین لورکا به هنر نمایش هرگز در او کاستی نپذیرفت و همین عشق سرشار بود که او را علیرغم عمر بسیار کوتاهش به خلق نمایشنامه های جاویدانی چون عروسی خون، یرما و خانه برناردا آلبا رهنمون شد. بدینسان نخستین آموزگاران لورکا مادرش بود که خواندن و نوشتن بدو آموخت و نیز با موسیقی آشنایش کرد و مزرعه خانوادگی او بود که در آن سنتهای کهن آندلس را شناخت و با ترانه های خیال انگیز کولیان چنان انس گرفت که برای سراسر عمر، کلید قلعه جادویی شعر را در دستهای معجزه گر او نهاد. لورکا سالهای فراوانی در گرانادا و مادرید به تحصیل اشتغال داشت، اما رشته خاصی را در هیچیک از این دو به پایان نبرد و در عوض فرهنگ و ادب اسپانیایی را به خوبی آموخت. از او شاعری بار آمد که آگاهی عمیقش از فرهنگ عامیانه اسپانیایی حیرت انگیز است. لورکا در پنج سال آخر عمر خویش کمتر به سرودن شعری مستقل پرداخت. میتوان گفت مهمترین شعر پیش از مرگ او و شاهکار تمامی دوران سرایندگیش مرثیه عجیبی است که در مرگ دوست گاوبازش ایگناسیو سانچز نوشته است. لورکا هرگز یک شاعر سیاسی نبود، اما نحوه برخوردش با تضادها و تعارضات درونی جامعه اسپانیا به گونه ای بود که وجود او را برای فاشیستهای هواخواه فرانکو تحملناپذیر میکرد و بی گمان چنین بود که در نخستین روزهای جنگ داخلی اسپانیا، در نیمه شب 19 اوت 1936 به دست گروهی از فالانژها گرفتار شد و در تپه های شرقی گرانادا در فاصله کوتاهی از مزرعه زادگاهش به فجیعترین صورتی تیر باران شد؛ بی آنکه هرگز جسدش به دست آید یا گورش شناخته شود. دو شعر از لورکا با ترجمه احمد شاملو، شاعر شهیر کشورمان را میخوانید: اگر مردم، درِ مهتابی را باز بگذارید. کودک پرتقال میخورد. [از مهتابی خود میبینمش.] دروگر گندم میدرود. [از مهتابی خود میبینمش.] اگر مُردم، باز بگذارید درِ مهتابی را. * شب نمیخواهد که بیاید، تا تو نیایی، و من نیز نتوانم که بیایم. من اما خواهم آمد، با توده آتشینی از کژدمها بر شقیقه  ام. تو اما خواهی آمد، با زبانی سوزان از باران نمک. روز نمیخواهد که بیاید، تا تو نیایی، و من نیز نتوانم که بیایم. من اما خواهم آمد، و میخکهای جویده را برای غوکها خواهم آورد. تو اما خواهی آمد، از مجراهای تاریک زمین. نه روز و نه شب میخواهند که بیایند، تا بسوزم من از اشتیاق تو، و بسوزی تو از اشتیاق من.

.........ورزشی

* دیدار مدرسین بین المللی کلاسبندی نابینایان با خسرویوفا: مدرسین بین المللی کلاسبندی پزشکی نابینایان و کمبینایان با حضور در کمیته ملی پارالمپیک با محمود خسرویوفا، رئیس و هادی رضایی، دبیر کل کمیته پارالمپیک دیدار و گفتوگو کردند. خوزه لوئیس دوکاسترو از کشور پرتغال و یوهانس کرابه از آلمان، دو مدرس رسمی از فدراسیون جهانی ورزش نابینایان بودند که طی سه روز مباحث مورد نظر را به ۲۲ شرکت کننده ایرانی دوره کلاسبندی ارائه کردند. در این نشست، محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان، علی اصغر هادیزاده نایب رئیس و دکتر مرتضی نجفی کلاسبند رسمی IBSA در کمیته ملی پارالمپیک حضور داشتند. محمود خسرویوفا با اشاره به اینکه حمایت در تصمیمات مهم بین المللی ورزشی رأس اهداف کمیته پارالمپیک است، تبادل مربی و مدرس، تأمین تجهیزات ورزشی و امضای تفاهمنامه های ورزشی روند مؤثری در ارتقای مناسبات فی مابین خواهد داشت، اظهار داشت: آنچه مسلم است، برای ارتقای جایگاه ایران در عرصه های بین المللی نیازمند روابطی نزدیک و با برنامه ریزی با دیگر کشورها هستیم؛ لذا از این جهت بسیار خرسندیم که اولین دوره بین المللی کلاسبندی پزشکی نابینایان با حضور شما برگزار شد. این مسئله باعث استمرار موفقیتهای نابینایان و کمبینایان خواهد شد. در ادامه، محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان ضمن قدردانی از حمایت کمیته ملی پارالمپیک در امر برگزاری اولین دوره بین المللی کلاسبندی پزشکی نابینایان، از حضور مدرسین بین المللی این دوره آموزشی تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که در آینده کلاسبندانی حاذق در سراسر استانهای کشور فعال شوند و این امر گام مؤثری در توسعه کلاسبندی ورزشکاران نابینا و کمبینای ایرانی باشد. مدرسین بین المللی مدعو نیز ضمن ابراز رضایت از سطح شرکت کنندگان، ابراز امیدواری کردند که برگزاری این دوره بتواند در پیشرفت کلاسبندی ورزشکاران اثربخش باشد.

.............حوادث

* اعدام برای قاتلی که پول دیه نداشت: مردی که جوان همسایه را به خاطر مزاحمت برای همسرش با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، با حکم قضات دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد. اردیبهشت سال 96 جسد مرد جوانی در پاکدشت ورامین پیدا شد و مأموران آگاهی ضمن تحقیقات تخصصی دریافتند عامل قتل یک دامدار است. این مرد 34 ساله به نام «رسول» در بازجویی به کارآگاهان جنایی گفت: این پسر همسایه ما بود. او مدام مزاحم همسرم میشد؛ به همین خاطر او را کشتم. متهم وقتی به اتهام قتل در برابر قضات دادگاه قرار گرفت، از آنجا که خانواده مقتول برای اعلام درخواست خود در دادگاه حاضر نشده بودند، رئیس قوه قضائیه با درخواست دادستان وارد عمل شد و به شرط پرداخت دیه از سوی متهم، برای او درخواست گذشت کرد. متهم ضمن دفاع از خود گفت: چند وقت بود که همسرم به من می گفت خط تلفن همراهش را عوض کنم، اما من اهمیت نمیدادم تا اینکه یک روز گفت مزاحم تلفنی دارد. از آنجا که به این موضوع حساس شده بودم، چند وقت خطش را کنترل کردم و متوجه شدم مرد جوان که همسایه دیوار به دیوارمان بود، برای همسرم مزاحمت ایجاد میکند. خیلی ناراحت شده بودم، به جوان همسایه هشدار دادم دیگر برای همسرم مزاحمت ایجاد نکند، وگرنه با واکنش تند من رو به رو خواهد شد. پس از این هشدار چند روزی خانه ام را از دور زیر نظر گرفتم تا یک روز دیدم این مرد جوان از دیوار خانه مان بالا رفت و داخل حیاط پرید. پس از ورود او به خانه چند لحظه ای صبر کردم و بعد وارد شدم و آنها را در حال صحبت دیدم. آن لحظه هیچ کاری نکردم، فقط زن و دو فرزندم را به خانه مادرم بردم و بعد رفتم سراغ مرد جوان و او را به گاوداری که در آن کار میکردم، بردم تا با هم سنگهایمان را وا بکنیم. اما ضمن مشاجره بشدت عصبانی شدم و با کاردی که سر گوسفندها و گاوها را میبریدیم، 9 ضربه به او زدم و فرار کردم. میخواستم از کشور خارج شوم که مادرم به من زنگ زد و گفت مأموران همسرت را به جای تو بازداشت کرده اند. باید خودت را معرفی کنی. خیلی ناراحت شدم؛ چون با فرارم بچه هایم بیپدر میشدند و از طرفی همسرم گناهی نداشت. به همین دلیل به کلانتری رفتم و خودم را به عنوان قاتل معرفی کردم. در ادامه محاکمه، قضات به او گفتند یا باید دیه بدهی یا اعدام شوی که متهم گفت: من چیزی برای از دست دادن ندارم و بعد از این اتفاق دلم با همسرم نیز صاف نشد و او را هم طلاق دادم. بنا بر این از شما میخواهم مرا اعدام کنید. در پایان قضات با توجه به گفته های خود متهم، وی را به اعدام محکوم کردند.

* زن جوان برای نجات فرزندش از غرق شدن وارد رودخانه شد، اما خودش طعمه امواج خروشان شد. این مادر 35 ساله که اهل روستای آق بلاغ بود، در رودخانه انگوران چایی وقتی برای نجات فرزند 11 ساله اش از رودخانه، به آب زد، ناپدید شد. نیروهای امداد پس از 3 ساعت تجسس، جسد این مادر را در پایین دست رودخانه پیدا کردند.

 

 

Page Generated in 0/0060 sec